Image default
بنیاد مشروطه پژوهی

بنیاد مشروطه پژوهی

معرفی

بنیاد مشروطه پژوهی

بنیاد مشروطه پژوهی، مؤسسه‌ای فرهنگی و پژوهشی و غیرانتفاعی است که باهدف تهیه- تدوین و جمع‌آوری تحقیقات- تألیفات – اسناد- تصاویر- فیلم و صدا درزمینهٔ مشروطیت ایران، تأسیس می‌شود.

*بنیاد مشروطه پژوهی، ازنظر سازمانی شامل هیأت مؤسس است که از: هیأت مدیره و هیأت علمی، تشکیل می‌شود. تعداد افراد این هیئت‌ها را هیأت مؤسس تعیین می‌کنند.

*هیأت مدیره در بخش اداری فعالیت می‌کند و وظایف خود را با کادر اداری و کادر فنی انجام می‌دهد.

کادر اداری بنیاد نفراتی هستند که با تأیید و تعیین تعداد و وظایف آنان از سوی هیأت مدیره در زمینه‌های سازمانی فعالیت می‌کنند.

کادر فنی شامل افرادی است که در زمینه‌های حروف‌چینی- صفحه‌آرایی- ویراستاری- چاپ و انتشار آثار بنیاد مشغول خواهند شد.

تعداد و شرح وظایف کادر اداری و کادر فنی را هیأت مؤسس تعیین می‌کنند.

*هیأت علمی متصدی وظایف تعیین‌شده علمی و تحقیقاتی بنیاد است؛ گروه نویسندگان- محققان- مترجمان، با هماهنگی هیأت علمی و تصویب وظایف بنیاد در زمینه‌های تحقیقاتی فعالیت می‌کنند. معیار انتخاب افراد هیأت علمی، دارا بودن آثار و تألیفاتی درزمینهٔ مشروطیت ایران به زبان‌های مختلف است.

*وظایف اصلی و کلی بنیاد مشروطه پژوهی، عبارت است از:

بخش انتشاراتی:

*انتشار و سفارش تحقیقاتی در رابطه با مشروطیت ایران و مشروطه پژوهان، با معیارهای روشمند تاریخ‌نگاری و تحقیقی- تدوین نسخه‌شناسی و نسخه‌پردازی- انجام سندشناسی مشروطیت ایران- تهیه و تنظیم تاریخ‌نگاری مشروطیت- تدوین وقایع‌نگاری مشروطیت- نگارش ادبیات و هنر مشروطه- تألیف و ترجمه آثاری در خصوص سیاست و فرهنگ مشروطه، تاریخ مفاهیم مشروطیت و تاریخ اندیشه مشروطه‌خواهی- انجام و سفارش تحقیقات نوین مشروطه پژوهی.

*از وظایف دیگر بنیاد مشروطه پژوهی، انتشار دو فصلنامه تحقیقی «مشروطه پژوهی» به دو زبان فارسی/ انگلیسی است.

*تدوین و انتشار دائره‌المعارف جامع مشروطیت ایران، از وظایف اصلی و مرکزی بنیاد مشروطه پژوهی بشمار می‌رود.

*شناسایی و انتخاب ترجمه کتاب‌هایی درباره مشروطیت ایران که به زبان‌های مختلف از سوی محققان و تاریخ‌نگاران- ادیبان و… منتشرشده است، از وظایف دیگر بنیاد مشروطه پژوهی است.

*برگزاری همایش‌های سالانه در رابطه با معرفی مشروطیت ایران، از اهم وظایف بنیاد مشروطه پژوهی است.

*تعیین جایزه سالانه مشروطه پژوهی ایران به آثار- تألیفات- فیلم- نقاشی- و دیگر متن‌های ادبی و فعالیت‌های هنری، جزو وظایف بنیاد مشروطه پژوهی است.

*تدوین کتابشناسی توصیفی مشروطیت ایران، جزو وظایف بنیاد مشروطه پژوهی است.

*ارتباط با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در خصوص مشروطیت ایران، در راستای انتشار- ثبت- تبلیغ و ارائه تحقیقات انجام‌گرفته، از وظایف بنیاد مشروطه پژوهی است.

*تهیه بورس مشروطه پژوهی دانشگاهی برای دانشجویان رشته‌های مختلف که برای معرفی و تبلیغ و ثبت مشروطیت ایران تحصیل می‌کنند، از وظایف بنیاد مشروطه پژوهی است.

*برگزاری دوره‌های آموزشی و تدریس مشروطه پژوهی، برای ارائه علمی و روشمند تحقیقات راجع به مشروطیت در ایران، به‌صورت حضوری و مجازی توسط اساتید متخصص، از دیگر وظایف بنیاد مشروطه پژوهی است.

*دفتر مرکزی «بنیاد مشروطه پژوهی» در المان- برلین- خواهد بود.

برای بنیاد مشروطه پژوهی با گسترش کار و برای انجام بهینه وظایف تعیین‌شده، شعباتی در کشورهای دیگر در نظر گرفته‌شده است.

همان‌طور که از متن حاضر معلوم است، هرکدام از این سرفصل‌های اصلی و محوری دارای توضیح و زیر فصل‌هایی هستند که در جزوه نهایی «شرح وظایف و طرح تدوین بنیاد مشروطه پژوهی» ارائه خواهد شد و با تصویب هیأت مؤسس و تأیید هیأت علمی و هیأت مدیره به اجرا درخواهند آمد.